Yoga i barnehagen, tema: skjelett, muskler og ledd

Avspenning, Barneyoga, Sekvens, Yoga og fagområdene i barnehagen

I min barnehage, som i mange andre, jobber vi med forskjellige temaer, fagområder og satsningsområder som går hele tiden i hverandre. Det pedagogiske innholdet er tilpasset etter barns alder og forutsetninger, og ut fra barnas perspektiv. Det fine er at i barnehagen jeg jobber i, yogaen spiller en viktig rolle og i slike prosjekter er yoga et nyttig verktøy i det pedagogiske arbeidet.

Barneyoga er en trygg og nyttig kroppslig aktivitet som alle barna kan delta i uansett forutsetninger. Vi inviterer barna til en variert og allsidig kroppslig reise der barna selv velger sitt bevegelsesmønster basert på deres egne premisser. Barna får uttrykke seg gjennom kropp og bevegelse. Opplevelse av en naturlig veksling mellom aktivitet og hvile skaper balanse og rom for noe nytt.

I denne artikkelserien deler jeg med dere hvordan man kan flette inn yoga i barnehagens hverdag 🙂

Ønsker du å lære mer om hvordan integrere yoga i barnehagen, samt lære mer om yogasekvenser relatert til fagområder og forskjellige temaer vi jobber med i barnehagen er du velkommen på mine kurs eller workshops.

Fagområde – Kropp, bevegelse, mat og helse

Dette er et veldig viktig og stort tema relatert til vår indre og ytre kropp.

Tema – Skjelettet, muskler og ledd

Samlingsstund:

Vi starter med å invitere barna til å reflektere over egen kropp, gutter og jenter – hva er forskjellen? Samtaler om kroppen og hvordan den fungerer? Skjelettet og hva er dens oppgave? Hvor er knokler og bein? hva de heter? Hvilken funksjon de har? Vi snakker om ledd og hvordan vi kan bevege ledd.

Yoga stund – myk og smidig som en katt

  1. Vi starter med å varme opp kroppen – vi rister i hele kroppen og observerer kroppen i bevegelse – hvordan kjennes det i kroppen?
  2. Så gjør vi myke bevegelser i ledd. Leddene beveges i rotasjon med enkle repeterende bevegelser hver vei. Inviter barna til å være oppmerksom på de ledene de roterer. Diskuter underveis. Start nedenfra og opp.
  3. Så gjør vi noen enkle yogaøvelser og ser hvor myk ryggen våres er. Se yogasekvens nedenfor.

* Enkle repeterende sirkulære bevegelser aktiverer flyt systemet i kroppen, setter i gang en sirkulasjon , øker bevisstheten om kroppen, gir avspenning.

Avsluttning

For barns glede avslutter vi ( kan også starte med) med å se på NRK TV-  «den magiske kroppen» om skjelettet.

Aktiviteter relatert til tema:

  • Tegne egen kropp
  • Kopiere og klippe ut skjelettet og binde de forskjellige kroppsdeler/ knokler sammen.
  • Puslespill – hver av barna for en brikke med en del av kroppen. De samarbeider og setter opp hele kroppen.

Yogasekvens for temaet skjelettet, muskler og ledd.

  • Vi starter med å varme opp kroppen.
    Vi rister i hele kroppen og observerer kroppen i bevegelse.
  • Hvordan kjennes det i kroppen?
  • Så gjør vi myke bevegelser i ledd og ryggraden.
  • Leddene beveges i rotasjon med enkle repeterende bevegelser hver vei.
  • Ryggsøylen bøyes fremover, til siden og i rotasjon.
  • Inviter barna til å være oppmerksom på de ledene de roterer.
  • Diskuter underveis.

Start nedenfra og opp:

  1. Ankler: roteres og ristes vekselvis.
  2. Knær: roteres i sirkler begge veier vekselvis. Det er også en fin balanse øvelse.
  3. Hofter: roteres i store sirkler begge veier. Kan prøve å rotere i åttetall.
  4. Rygg-rotasjon: Vi slenger armene fra side til side med løse «spagettiarmer» med rotasjon i ryggen. Stimulerer diafragma og brystryggen, masserer indre organer.
  5. Foroverbøy: Vi står vid med føttene fra hverandre, armene opp og håndflatene sammen. Så bøyer vi med overkroppen fremover og tar hendene sammen helt ned til gulvet. Puster inn og kommer opp.
  6. Sidebøy: Vi står med føttene fra hverandre,  strekker armene opp og gjør ryggraden lang. Så bøyer vi overkroppen med utpust til den ene siden og til den andre siden med strake armer.
  7. Hånedledd: Vi folder hendene og roterer håndleddene begge veier. Albuer står stille. Øvelsen integrerer de to hjernehalvdelene.
  8. Albuer: Her later vi som vi er gorillaer – slenger løse armer frem og tilbake i kryss.
  9. Skuldre: Vi slenger armer frem og tilbake vekselvis. Så gjør vi rotasjoner et par ganger først med den ene armen  så med den andre. Så prøver vi å rotere med begge armer samtidig – den ene armen slenges fremover og den andre slenges bakover (stimulerer nervesystemet og koordinerer hjernehalvdelene).
  10. Nakke: Vi sirkulerer hodet et par ganger i fulle sirkler til hver side.
  11. Avsluttning: Så legger vi oss på teppe og ser om vi kan få kroppen til å bli slapp som kokt spagetti.

Fordeler:

Enkle repeterende sirkulære bevegelser aktiverer flyt systemet i kroppen, setter i gang sirkulasjonen, øker bevisstheten om kroppen & gir avspenning.

Ønsker du å lære mer om hvordan du kan integrere yoga i barnehagen, samt yogasekvenser relatert til fagområder og forskjellige temaer vi jobber med i barnehagen kan du bestille kurs for din barnehage.