Yoga i barnehagen, tema: sanser

Barneyoga, Sekvens, Yoga og fagområdene i barnehagen

I min barnehage, som i mange andre, jobber vi med forskjellige temaer, fagområder og satsningsområder som går hele tiden i hverandre. Det pedagogiske innholdet er tilpasset etter barns alder og forutsetninger, og ut fra barnas perspektiv. Det fine er at i barnehagen jeg jobber i, yogaen spiller en viktig rolle og i slike prosjekter er yoga et nyttig verktøy i det pedagogiske arbeidet.

Barneyoga er en trygg og nyttig kroppslig aktivitet som alle barna kan delta i uansett forutsetninger. Vi inviterer barna til en variert og allsidig kroppslig reise der barna selv velger sitt bevegelsesmønster basert på deres egne premisser. Barna får uttrykke seg gjennom kropp og bevegelse. Opplevelse av en naturlig veksling mellom aktivitet og hvile skaper balanse og rom for noe nytt.

I denne artikkelserien deler jeg med dere hvordan man kan flette inn yoga i barnehagens hverdag 🙂

Ønsker du å lære mer om hvordan integrere yoga i barnehagen, samt lære mer om yogasekvenser relatert til fagområder og forskjellige temaer vi jobber med i barnehagen er du velkommen på mine kurs eller workshops.

Fagområde – Kropp, bevegelse, mat og helse

Dette er et veldig viktig og stort tema relatert til vår indre og ytre kropp.

Tema – Sanser

Samlingsstund:

Gjennom sansene våre opplever vi verden rundt oss. I samlingen undrer vi sammen med barn om sanser. Hvilke sanseorganer vi har og hvilken funksjon disse sanseorganer har? 

Yoga stund:

Det er flere måter vi kan koble på de 5 sansene i hverdagen. Vi kobler oss på sansene gjennom yoga. Det handler om å sanse og være i nuet.

Synsans:
Alt vi ser rundt, ser vi med øynene våre.

  • Ute i naturen – når vi er ute i naturen, fint å invitere barna til å legge merke til alt det vakre rundt oss og nyte synet. Vi kan øve også på å se på noe som er langt avgårde – fjell, tretoppen. Det er en fin måte å gjøre barna mer bevisst omgivelsene og få større perspektiv av verden rundt.
  • Øve på fokus – inviter barna til å finne en blomst eller plante. Så la dem se/ undre blomsten/planten  en stund – farge, størrelse, form. Kanskje ser de  noen insekter i blomsten. La barna fortelle om opplevelser der etter. Øvelsen hjelper barna med å øve på fokus og tilstedeværelse.

Høresans:
Med ørene våre hører vi alle lyder som er rundt oss. Kan vi høre noen lyder som er inne i oss?

  • Pust – inviter barna til å sitte i stillhet og lytte til egen pust. La dem få høre liden av luft som går inn og ut gjennom pusterøret. La dem observere pusten – er den rask eller sakte, er den rolig eller hoppende. Reflekter sammen med barn.
  • Biepust- pust Biepust og la barna høre hvordan deres egen stemmebånd vibrerer. For en opplevelse.
  • Balanse øvelser – Ørene er også med til å hjelpe oss å holde balanse. Gjør noen balanse yoga øvelser – både stående og sittende og test hvor gode dere er til å holde balanse. 

Følesans:
Huden er vårt mest følsomme organ og berøringen, og hudkontakten er viktig for våres velvære

  • Massasje og positiv berøring – la barna ta på hverandre, massere hverandre – ryggen, føtter, hendene, hodet, ansiktet. La dem tegne solen på ryggen til hverandre.
  • En lang og god klem –  Inviter barna til å gi lang og god klem til hverandre og seg selv. Det kjennes godt, og varmer både kropp og sjel. Gruppe klem er også velkommen. Den skaper tilhørighet og latter.
  • Ute i natur –  er dere ute i naturen,så la barna gå barbeint på gresset, steiner, sann, jord  og kjenne på. Hvordan føles det?
  • Avspenning  (savasana) – gjør avspenning øvelse ute i gresset,  la barna kjenne kontakten med jorden og seg selv. Inviter til slappe  fullstendig av i hver kroppsdelen.

Smakssans:
Hvis vi vil finne ut hvordan noe smaker , så bruker vi munn og tungen til det.

  • Oppmerksom spising – Velg noen frukt eller grønnsaker barna skal smake på. La dem velge det de ønsker å smake på. Inviter barna til å sitte i ro og prøve å tygge grundig. De skal tygge hver bit så lenge de kan, til det ikke er noe igjen å tygge. Inviter barna til å være oppmerksom og kjenne etter smaken når de spiser. Diskuter etterpå.

Luktesans:
Med nesen kan vi puste og lukte. 

  • Vi kan tenke på  noe som lukter godt. Hva tenker vi på da? Vi reflekterer sammen med barn hvordan det lukter blomster, hvordan det lukter etter regnværet, såpebobler i badekaret, og mamma sin parfyme også videre.  
  • Vi kan lukte hverandre. 
  • Duft meditasjon-  Forskjellige dufter av blomster kan lede kroppen og sinnet til å slappe av. Om du ikke har levende blomster tilgjengelig, kan du bruke  eteriske oljer som lavendel eller rose. Inviter barna til å trekke inn den deilige duften og puste rolig ut igjen. Hold på en stund. Inviter barna til å kjenne på roen som fyller hele kroppen.

Avsluttning: 

For barnas glede – avslutter vi ( kan også starte med) med å se på Kråkeklubben på NRK TV- sanser

Aktiviteter relatert til temaet: 

  • Smake på noe som er surt, søt, salt, bittert.
  • Smake på forskjellige frukt/grønsaker med lukkede øynene  og gjette hva det er.
  • Kjenne på hverandre med lukkede øynene– ansiktet, kroppen – og gjette hvem det er.
  • Kjenne på forskjellige figurer/former/ størrelser med lukkede øynene og gjette hvilken form/figur er det?
  • Kjenne på forskjellige gjenstander-  noe som er myk, hard, varmt, kaldt, slimete, puggete…
  • Høre på forskjelige musikkinstrumenter.
  • Lek – positiv berøring.
  • Lukte på blomster ute.

Ønsker du å lære mer om hvordan du kan integrere yoga i barnehagen, samt yogasekvenser relatert til fagområder og forskjellige temaer vi jobber med i barnehagen kan du bestille kurs for din barnehage.