Yoga i barnehagen, tema: lunger/pust

Barneyoga, Sekvens, Yoga og fagområdene i barnehagen

I min barnehage, som i mange andre, jobber vi med forskjellige temaer, fagområder og satsningsområder som går hele tiden i hverandre. Det pedagogiske innholdet er tilpasset etter barns alder og forutsetninger, og ut fra barnas perspektiv. Det fine er at i barnehagen jeg jobber i, yogaen spiller en viktig rolle og i slike prosjekter er yoga et nyttig verktøy i det pedagogiske arbeidet.

Barneyoga er en trygg og nyttig kroppslig aktivitet som alle barna kan delta i uansett forutsetninger. Vi inviterer barna til en variert og allsidig kroppslig reise der barna selv velger sitt bevegelsesmønster basert på deres egne premisser. Barna får uttrykke seg gjennom kropp og bevegelse. Opplevelse av en naturlig veksling mellom aktivitet og hvile skaper balanse og rom for noe nytt.

I denne artikkelserien deler jeg med dere hvordan man kan flette inn yoga i barnehagens hverdag 🙂

Ønsker du å lære mer om hvordan integrere yoga i barnehagen, samt lære mer om yogasekvenser relatert til fagområder og forskjellige temaer vi jobber med i barnehagen er du velkommen på mine kurs eller workshops.

Fagområde – Kropp, bevegelse, mat og helse

Dette er et veldig viktig og stort tema relatert til vår indre og ytre kropp.

Tema – Skjelettet, muskler og ledd

Samlingsstund:

Vi fortsetter tema om kroppen. Hva som er inne i oss, det vi ikke ser? Vi legger hånden på brystet, puster inn og ut, inn og ut og observerer hva som skjer med hånden? Den går opp og ned, opp og ned – så spennende! Tenk at vi puster uten å tenke på det, pusten går helt av seg selv. Men kan vi styre pusten? Alt dette skal vi teste i dag.

Yoga stund – fokus på pust.

  • Vi finner fram en puste ball
    Det er en ball som kan trekkes inn og ut, akkurat som lungene våre når vi puster. Så puster vi sammen med pusteball. Vi puster inn når kula vokser og kjenner hvordan lungene utvides, og puster ut når kula kollapser, og kjenner at lungene trekker seg sammen.
  •  Så tester vi luften som kommer fra munnen.
    Vi holder hånden foran munnen, trekker luft ned i magen og puster ut gjennom åpen munn rett i hånden med lang haaaa.. Er luften, som kommer ut, kaldt eller varmt?
  • Kan vi styre og kontrollere pusten?
    Det tester vi med å gjøre fjærpust. Vi legger en fjær på håndflaten og prøver å blåse den av. Men Vi må passe på at fjæren ikke treffer bakken. Vi gjør det mange ganger, for det er veldig gøy.
  • Det går an å puste bokstaver og.
    Vi puster ut bokstaver og ser at utpusten kan være veldig lang. Vi puster ut med åpen munn og samtidig lager vi lyd som aaaaa…, uuuuu…,mmmm. Vi kjenner hvordan lyden får stemmebåndene til å vibrere.
  • Kan vi plystre og puste samtidig?
    Det må vi finne ut. Vi puster inn gjennom nesen og puster ut «plystre» gjennom  rundt munn. Så prøver vi å puste omvendt- Vi trekker luften gjennom rundt munn og lager «plystre» lyd og puster ut gjennom nesen. Så puster vi både inn og ut gjennom munn og kjenner hvordan det føles?
  • Vi kan puste som lokomotiv og puste mange små pust.
    Da finner vi en behagelig stilling å sitte og lukker øynene om vi vil. Så begynner vi langsomt å puste inn og ut gjennom nesen.. og etter hvert puster vi raskere og raskere – vi tøffer som et gammelt damplokomotiv som puster tungt, sakte i starten og øker tempo når den forlater en stasjon med et bestemt «tuuuuuuuuut».
  • Vi kan puste og brøle som løver.
    Vi forestiller oss at vi er en løver – jungelens konge! Vi sprer fingrene, presser dem mot lår- det er klørne til løven. Vi trekker luft dypt i magen og når vi puster ut, åpner vi munnen så godt vi kan, trekker ut tungen og så brøler vi og lager lyd «haaaaa!».
  • Vi avslutter yoga timen med papirbåtpust og avspenning.
    Kroppen våres trenger å hvile etter at den har pustet mye. Vi legger oss på ryggen og legger papirbåten på magen. Vi kjenner hvordan magen vokser litt ut når vi puster inn, og synker ned når vi puster ut. Vi kjenner hvordan pusten lager bølger og får båten til å gynge opp og ned. Seilbåten er i fart. Forestill deg at seilbåten seiler ut i havet og ser på skyene, lukter vinden og lytter til bølgene. Sola skinner og vinden er god. Ingenting står i veien for seileventyr.

 Avsluttning:

For barns glede avslutter vi ( kan også starte med) med å se på NRK TV-  «den magiske kroppen» om lungen

 Aktiviteter relatert til temaet:

  • Vi kan fange luften som kommer ut – Vi finner fram posen og blåser opp- ser hvor mye luft vi har i lungene våres
  • Vi blåser opp ballonger
  • Såpebobler er også gøy

Ønsker du å lære mer om hvordan du kan integrere yoga i barnehagen, samt yogasekvenser relatert til fagområder og forskjellige temaer vi jobber med i barnehagen kan du bestille kurs for din barnehage.