yoga sekvens - elefant

Dette er en yogasekvens som vil hjelpe barna å gi slipp på alle spenninger i kroppen, få indre fred og ro. Og de får massert magen, styrket og strukket på beina og ryggraden, og de vil bli mer fleksible både i hele kroppen og i tankene.

Før du starter yoga timen, kan du fortelle barna hvilken dyr de skal vare og undre sammen med dem hva elefanter bruker snabelen til? Deretter la barna forestille seg at de er elefanter som blafrer med ørene sine, bader i vanndammen med vennene sine spruter vann på hverandre.

slik gjør du det:

Yoga bevegelser der pusten er involvert.

Blafre med ørene

Nå skal du blafre med ørene dine og hilse på vennene dine.

  • Du står med begge føttene fra hverandre godt plantet i matten.
  • Du legger hendene på skuldrene dine. Armene dine er ører til elefanten.
  • Så begynner du å rotére overkroppen til den ene siden, og så til den andre siden.
  • Du puster din naturlig pust.
  • Hold på så lenge du vil. Deretter senker du armene mot gulvet og lar dem hvile litt.

Suge vann med snabelen – elefant pust

  • Du står fortsatt med begge føttene fra hverandre.
  • Du bøyer med overkroppen fremover og tar hendene sammen helt ned til gulvet.
  • Forestill deg at hendene dine er snabelen.
  • Du trekker luften inn gjennom avrundet munn og hever snabelen over hodet.
  • Deretter puster du langsomt ut gjennom avrundet munn mens du senker snabelen igjen mot gulvet.
  • Tenk at du er en elefant som suger vann med snabelen sin fra vanndammen og spruter deretter vann på vennene sine.
  • Du hever og senker snabelen din opp og ned noen ganger i et sakte tempo og puster dypt gjennom avrundet munn..
  • Deretter senker du armene dine ned langs kroppen og rister i litt for å komme på “plass”. 

Slenge snabelen rundt kroppen (yoga dusj) 

  • Du fortsetter å stå med føttene fra hverandre godt plantet i matten.
  • Du begynner å svinge, slenge armene/snabelen rundt kroppen fra side til side i fri bevegelse.
  • Forestill deg at du spruter gjørme og støv over ryggen for å beskytte deg mot sol og insekter, for sånn gjør elefanter.
  • Hold på en stund og la pusten lede deg. 

Klappe på hele kroppen 

  • Etter du er ferdig, klapper du på hele kroppen din med håndflatene – fra tærne oppover leggene, rumpa, ryggen, armene, underarmene (forsiktig), skuldrene, nakken, hodet (med fingertuppene).

Savasana

  • Så legger du på ryggen din på matte og slapper av i hele kroppen din, fra tå til hodebunn.
  • Du forestiller deg at du tar liten hvil i sola.
  • Du smiler til deg selv for du husker hvor gøy det var å leke i vanndammen med vennene dine, sprute vann på hverandre, smøre kroppen din med gjørme og støv. Nå kan du trygt å hvile i sola.