håndpust

Denne øvelsen roer ned og balanserer nervesystemet umiddelbart, hjelper med å bli kvitt negative følelser, øker fokus og konsentrasjon, stimulerer sansene, øker bevisstheten om pusten, kroppen og sansene.

Denne pusteøvelsen gjøres med å puste og tegne over hånden, over hver finger.

Pusten består av 2 deler:

Den ene trekker oppmerksomhet til kroppen (hånden), til sansene, til opplevelse.

Den andre delen lar barna være bevisst på pusten sin,  synkronisere finger bevegelsen med pusten, og styre pusten sin. De får forståelse om pusten og at de kan styre pusten sin og puste fortere eller sakterer. 

  • Du sitter i yoga stillingen eller på knærne eller på en stol.
  • Hold den venstre hånden foran deg med håndflaten vendt mot deg.
  • Først tegner/stryker du med fingeren over hånden uten å fokusere på pusten. Fokuset er rettet mot hånden og fingrene.
  • Begynn å tegne/stryke med høyre pekefinger over venstre hånd og hver finger – du starter fra håndleddet og tegner/stryker opp og ned over venstre tommel, så tegner/stryker du oppover og nedover pekefingeren, og så videre – langfingeren, ringfingeren, lillefingeren.
  • Slik tegner/stryker du over hver finger og hele hånden. Du kan fortsette å tegne over høyre hånden om du vil.
  • Deretter tegner du over venstre hånden med å fokusere på pusten din. Pust lange, dype pust.
  • Du puster inn mens du tegner/stryker sakte med høyre pekefinger fra håndleddet og oppover til tuppen av tommelfingeren – så puster du sakte ut mens du tegner/stryker nedover tommelen. Du puster inn og tegner/stryker oppover pekefingeren helt til tuppen – så puster du sakte ut mens du tegner nedover pekefingeren. Slik fortsetter du videre over resten av fingrene.
  • Du kan fortsette å tegne og puste over høyre hånden om du vil.
  • Senk deretter hendene ned på knærne, sitt stille og lytt til kroppen din – hvordan kjennes det?