Den lille Frosken

Våren er kommet. Solen skinner. Alt våkner til liv. Om du finner deg litt ekstra tid i en travel hverdag, så ta en tur til en dam. Der skjer det mye spennende. Finn deg et koselig sted ved vannet og bevæpne deg med tålmodighet. Du skal sitte helt stille og lytte og vente. Det kan hende du blir forstyrret av svømmende gakk-gakker – slik barna kaller ender. Men du skal fortsette å lytte og vente. Hvis du er tålmodig nok, så hører du plutselig lyden “kvekk, kvekk” og ser noen små nysgjerrige frosker som stirrer forsiktig på deg ut av vannet. Kanskje like ved deg.

Den lille skapningen som starter livet som et egg i en dam, forteller oss om evig forandring. Den symboliserer bevegelse, livssykluser, utvikling i alt som lever og gror- fra egg til rumpetroll og så til en liten frosk, fra et embryo til et modent menneske.

Frosken er et amfibium som kan være både i vann og på land. Den kan sitte helt stille, helt i ro og lytte. Men den kan også hoppe ganske langt og kvekke høyt. Froskens egenskaper vekker sympati og beundring. Det er ikke rart at frosken er så populær i yoga-verden.

Frosk-stilling er en helbredende asana i yoga kjent siden eldgamle tider og det finnes flere varianter av den. Jeg har valgt to av dem som jeg liker veldig godt og som passer godt både for store og små kropper. De representerer to kraftige energier som er forskjellige, men som utfyller hverandre på en helt spesiell måte og kan ikke eksistere uten hverandre- yin og yang, dynamikk og stillhet, bevegelse og ro.

Den ene er skapende forvandlingens energi som løfter energien og vekker bevisstheten og kjærligheten i oss.

Og den andre er en rogivende energi som vender oppmerksomheten innover og vekker visdomen i oss.

Den skapende, dynamiske frosken

Den skapende, dynamiske frosken inviterer til en intensiv yoga stilling der dypt pusting er involvert og energien, og humøret stiger øyeblikkelig. Frosken som ikke er redd for forandringer, vil løfte energien fra frykt til kjærlighet, og vil hjelpe å akseptere livets utfordringer. Den vil vekke kreativitet, bringe stabilitet og gjøre deg sterkere i både kropp og sinn.

Slik gjør du:

  • Sitt på huk med knærne fra hverandre.
  • Plasser hendene dine mellom knærne med fingertuppene på gulvet. 
  • Løft hælene fra bakken og hold de sammen. La tærne peke litt ut.
  • Hold ryggen rett og strekk oppover.
  • Når du puster inn strekk på bena og senk hodet ned.
  • Fortsett å ha fingertuppene  på gulvet og hælene sammen. 
  • Pust ut og kom tilbake til utgangsstillingen. 
  • Fortsett med øvelsen opp og ned så lenge du vil.
  • Synkroniser med pusten.

For de minste:

  • Sitt på huk, la baken henge ned. 
  • Plasser hendene på matten mellom knærne med fingertuppene i gulvet. 
  • Gjør froskehopp med bena og fortsett å ha fingertuppene i gulvet.
  • Pust naturlig pust. 
  • Hopp så mye ganger du vil og så høyt med bena du vil. 
  • Du kan også kvekke om du vil.

Den rolige frosken

Den rolige frosken inviterer til å senke tempo og vende fokus innover. Den inviterer til å være i øyeblikket og lytte; lytte til egen pust. Pusten som vil hjelpe å vende ryggen til den hektiske hverdagen, finne fred og ro, vekke intuisjon og fornuft, bevissthet og livskraft. Du får til of med massert de indre organer og styrket både knærne, anklene, hoftene og ryggen.

Slik gjør du:

  • Sitt på hælene. Ryggen er rett.
  • Bøy deg fremover med utpust, hvile med brystet på lårene dine. Støtt hodet ditt med hendene og se foran deg.
  • Pust dypt og rolig inn og ut gjennom nesen.
  • Vær helt stille, i dette øyeblikket, her og nå, akkurat som en frosk. Lytt til pusten din.
  • Du kan lukke øynene om det kjennes bedre for deg, tryggere for deg
  • Du kan kombinere denne øvelsen med øyerull.
  • Vær i stillingen en stund. Vær helt stille, akkurat som en frosk.

For de minste:

For de alle minste holder det å bare sitte på hælene med hendene på knærne og lytte til pusten- gjøre dette til en liten meditasjon.

Husk at det er alltid viktig å hvile i savasana etter yogaøvelser. Kroppen din vil takke deg for det.