avspenning - snømann peter

Denne avspenningen er hentet fra min yogafortelling “Snømann Peter” som kommer snart i form av en liten bok. Følg med på Facebook og Instagram for oppdateringer!

Slik gjør du det:

Du starter i stående. Du kan lukke øynene om du vil. Kjenn underlaget under føttene.

Tenk at du er en snømann som har stått ute i hele vinter. Du hører fugler kvitre og du kjenner varmen fra solen på kroppen din som får kroppen din sakte smelte. Du husker større snøfnugger sakte lande på nesen din. Du husker barna du har lekt med i kalde vinter dager. Du har sett hvordan de laget engler med store vinger i det myke snøteppet.

Men mest av alt husker du din beste venn Sara, som har bygget deg og passet på deg godt. Det varmer hjerte ditt. Og selv om solen blir varmere og varmere, og kroppen din begynner å smelte, så er du glad for at du vet at Sara, beste vennen din, skal bygge deg igjen neste år når vinter kommer.

Du smelter helt ned i bakken med smil i munn og kommer i liggende.

barneyoga avspenning snømann peter

Avspenning

Du ligger godt på ryggen din og slapper av i hele kroppen. Beina dine er fra hverandre og armene dine hviler langs kroppen din. Ta noen dype pust inn og ut. Du kan lukke øynene dine om det kjennes trygt for deg. Slapp av i kroppen din og pust rolig pust mens du lytter.

Forestill deg at du er en snømann som har stått ute i hele vinteren. Det lukter vår. Solen blir varmere og varmere og du kjenner at kroppen din sakte begynner å smelte. Du kjenner varmen fra solen på hele kroppen din og det kjennes godt. Sola varmer tærne dine, føttene, leggene, knærne. Sola kiler magen din, brystet og halsen. Du kjenner hvordan solstråler går gjennom alle fingrene dine og oppover armene, først den ene armen, deretter den andre armen, helt til halsen og ansiktet ditt. Sola kiler leppene dine, nesen, øynene, panna. Hele kroppen din sakte smelter ned i bakken, og du kjenner hvordan hode ditt smelter ned i bakken. Du åpner munnen din litt og lar tungen hvile i munnhulen din. Og øynene dine hviler dypt inne i øyehulene. Det kjennes godt.

Kroppen din er avslappet og du puster rolig med lange, dype pust , inn gjennom nesen og ut gjennom munnen. Kjenn på pusten din. Kjenn luften som kommer inn gjennom nesen og ut gjennom munnen. Kanskje legger du merke til at for hver gang du puster ut blir du mer avslappet i kroppen din og smelter enda mer ned i bakken. Fortsett å puste i din egen tempo. (Liten pause)

Du ligger godt i solvarmen. Hele kroppen din slapper enda mer av mens du puster rolig inn gjennom nesen og ut gjennom munnen. Kroppen din smelter enda mer og blir til vann. Vann, som nærer gresset og blomster som snart kommer til å spire. Du er glad og smiler.

Du fortsetter å ligge en stund til du hører lyden av en bjelle. (2-3min.)